Anehnya,
setiap kali Nadhlah selesai mengumandangkan kalimah azannya, spontan
terdengar suara seseorang menjawabnya. “Allahu akbar!” laung Nadhlah,
“Kabbarta kabiran, ya Nadhlah!” sahut orang itu. “Asyhadu alla ilaha
illa Allah” dijawab dengan “Kalimatul ikhlas, ya Nadhlah!”. Lalu ketika
dilaungkan “Asyhadu anna Muhammadan Rasulullah”, suara misteri itu
menyahut, “Huwa ad-dinu, wa huwa alladzi basysyarana bihi ‘Isa ibnu
Maryam ‘alayhima as-salam, wa ‘ala ra’si ummatihi taqumu as-sa‘ah!”
Nadhlah menyambung azannya, “Hayya ‘ala ash-shalah!” lalu dijawabnya,
“Thuba liman masya ilayha wa waazhaba ‘alayha!”, sedangkan “Hayya ‘ala
al-falah!” dijawab dengan “Qad aflaha man ajaaba Muhammadan shallallahu
‘alayhi wa sallam, wa huwa al-baqa’ li ummatihi”. Dan laungan “La ilaha
illa Allah” disambut dengan “Akhlashta al-ikhlash, ya Nadhlah, faharrama
Allah jasadaka ‘ala an-naar!”
Selesai
azan, Nadhlah yang tentu saja tidak gentar, meskipun cukup heran,
lantas berseru: “Siapakah engkau, hai orang yang dikasihi Allah!? Apakah
engkau Malaikat, jin penghuni di sini, atau seorang hamba Allah (dari
golongan manusia)? Engkau telah memperdengarkan pada kami suaramu, maka
tunjukkanlah pada kami dirimu! Kerana kami ini datang atas perintah
Allah dan Rasulullah saw dan atas arahan Umar bin Khattab!” Lalu
tiba-tiba terdengar suara gemuruh seperti gempa bumi kemudian bukit itu
terbelah, dan dari situ muncul seorang berambut dan berjanggot serba
putih. Setelah memberi salam, orang misteri tersebut memperkenalkan
dirinya: “Saya Zurayb bin Bartsamla, orang yang disuruh tinggal di bukit
ini oleh hamba yang soleh ‘Isa bin Maryam alayhima as-salam dan
didoakan oleh beliau dapat berumur panjang untuk menunggu turunnya
beliau dari langit, dimana beliau akan memusnahkan babi, menghancurkan
salib dan berlepas diri dari agama kaum Nasrani (yatabarra’ mimma
nahalathu an-nashara).”
Kisah
sejarah ini diriwiyatkan oleh Syaikh Muhyiddin Ibnu ‘Arabi dalam
kitabnya, al-Futuhat al-Makkiyyah, bab 36 (fi ma‘rifat al-Isawiyyin wa
aqthabihim wa ushulihim). Lalu apa releven kisah tersebut? Menurut Ibnu
Arabi, berdasarkan riwayat ini jelas sekali bahawa pengikut Nabi Isa
yang murni tidak hanya mengimani kenabian Muhammad saw. tapi juga
beribadah menurut syari‘atnya. Ini kerana dengan kedatangan sang Nabi
terakhir, syari’at agama-agama sebelumnya otomatik tidak berlaku lagi.
Fa inna syari‘ata Muhammad saw. naasikhah!, tegas Ibnu Arabi, seraya
mengutip hadis Rasulullah,
“Law kana Musa hayyan ma wasi‘ahu illa an yattabi‘ani).”
“Seandainya Nabi Musa hidup saat ini, maka beliau pun tidak dapat tidak mesti mengikutiku”
Di sini nampak cukup jelas sikap dan posisi Ibnu Arabi terhadap agama pra-Islam.
Ironisnya,
sejak beberapa dekad yang lalu hingga sekarang, tokoh Sufi yang berasal
dari Andalusia ini oleh sementara ‘kalangan’ acapkali ‘diklaim’ sebagai
pelopor gagasan Islam inklusif. Nama beliau kerap ‘dicatut’ untuk
menjustifikasi idea pluralisme agama. Tidak hanya itu, Syaikh tasawuf
ini bahkan ‘dijadikan bumper’ untuk mengesahkan anggapan para penganut
‘agama perennial’ (religio perennis) bahawa dalam aspek esoteris dan
pada dataran transenden, semua agama adalah sama, kerana semuanya sama
benarnya, sama sumbernya (Tuhan), dan sama misinya (moral, perdamaian,
dsb).
Dengan kata lain, seperti
diungkapkan oleh Nurcholish Madjid (dalam kata pengantarnya untuk buku
Tiga Agama Satu Tuhan, hal. xix), “Setiap agama sebenarnya merupakan
ekspresi keimanan terhadap Tuhan yang sama.” Sebagaimana kita ketahui,
pemahaman semacam ini dipopularkan oleh F. Schuon, S.H. Nasr, W.C.
Chittick dalam tulisan-tulisan mereka yang kini nampak mula mendapat
tempat. Untuk mendukung pendapatnya, biasanya ‘kalangan’ ini mengutip
tiga bait puisi Ibn Arabi dalam karya kontroversinya, Tarjuman
al-Asywaq, yang berbunyi: “Hatiku telah mampu menerima aneka bentuk dan
rupa; ia merupakan padang rumput bagi menjangan, biara bagi para rahib,
kuil anjungan berhala, ka‘bah tempat orang bertawaf, batu bertulis
Taurat, dan mushaf bagi al-Qur’an. Agamaku adalah agama cinta, yang
sentiasa ku ikuti kemanapun langkahnya; demikianlah agama dan
keimananku.”
Seolah membenarkan
anggapannya sendiri (self-fulfilling prophecy), Nasr menyimpulkan bahawa
disinilah Ibnu Arabi “came to realize that the divinely revealed paths
lead to the same summit” (Lihat: Three Muslim Sages [Delmar, New York:
Caravan Books, 1964], hlm.118).
Sekilas
memang nampak meyakinkan. Akan tetapi sebenarnya kaum transendentalis
[sengaja?] tidak mengemukakan—kalau bukan justeru menyembunyikan—fakta
bahawa Ibnu Arabi telah menjelaskan maksud semua ungkapannya dalam
syarah yang ditulisnya sendiri, iaitu Dzakha’ir al-A‘laq syarh Tarjuman
al-Asywaq (ed.Dr.M.‘Alamuddin asy-Syaqiri, Cairo: Ein for Human and
Social Studies, 1995, hlm.245-6). Di situ dinyatakan bahawa yang beliau
maksudkan dengan ‘agama cinta’ adalah agama Nabi Muhammad saw., merujuk
kepada firman Allah dalam al-Quran Ali Imran:31
“Katakanlah [hai Muhammad!], kalau kalian betul-betul mencintai Allah, maka ikutilah aku!—nescaya Allah akan mencintai kalian.”
Dan
memang dalam kitab Futuhat-nya (bab 178, fi Maqam al-Mahabbah), Ibn
Arabi dengan jelas menerangkan apa yang beliau fahami tentang cinta
dalam ayat tersebut. Berdasarkan objeknya, terdapat empat jenis cinta,
kata beliau: (1) cinta kepada Tuhan (hubb ilahi); (2) cinta spiritual
(hubb ruhani); (3) cinta alami (hubb thabi‘i); dan terakhir (4) cinta
material (hubb ‘unsuri).
Setelah
menguraikan tipologi cinta tersebut, Ibn Arabi dengan tegas menyatakan
bahawa cinta kepada Tuhan harus dibuktikan dengan mengikuti syari‘at dan
sunnah Rasul-Nya saw (al-ittiba‘ li-rasulihi saw. fima syara‘a). Jadi,
‘agama cinta’ yang beliau maksudkan adalah Islam, iaitu agama syari‘at
dan sunnah Nabi Muhammad saw., dan bukan ‘la religion du coeur’ versi
Schuon dan para pengikutnya itu.
Selain
bait puisi di atas, kaum Transendentalis juga sedang giat mencari
pernyataan-pernyataan Ibn Arabi yang dapat di‘plintir’ to serve their
own purposes. Ini biasanya disertai dengan tafsiran seenaknya yang
sesungguhnya merupakan ekspresi ketidak tahuan belaka dan murni
reka-reka (conjecture) , sebagaimana terungkap dalam kalimat “perhaps
Ibn Arabi would also accept”, “may be that”, “Ibn Arabi might reply”
dsb. (Lihat Chittick, “A Religious Approach to Religious Diversity”
dalam buku Religion of the Heart: Essays presented to Frithjof Schuon on
his eightieth Birthday, ed. S.H. Nasr dan W. Stoddart, Washington,
D.C.: Foundation for Traditional Studies, 1991).
Lebih
parah lagi—dan ini yang perlu diwaspadai dan dikritisi—adalah praktis
menggunting dan membuang bahagian dari teks yang tidak mendukung
pendapat mereka. Sebagai contoh, ketika mengutip sebuah perenggan dari
Futuhat (bab) yang mengungkapkan pendapat Ibnu Arabi mengenai status
agama-agama lain dalam hubungannya dengan Islam, Chittick tidak
memuatnya secara utuh.
“All the
revealed religions (shara’i‘) are lights. Among these religions, the
revealed religion of Muhammad is like the light of the sun among the
lights of the stars. When the sun appears, the lights of the stars are
hidden, and their lights are included in the light of the sun. Their
being hidden is like the abrogation of the other revealed religions that
takes place through Muhammad’s revealed religion. Nevertheless, they do
in fact exist, just as the existence of the light of the stars is
actualized. This explains why we have been required in our all-inclusive
religion to have faith in the truth of all the messengers and all the
revealed religions. They are not rendered null (batil) by
abrogation—that is the opinion of the ignorant.” (Lihat: Imaginal
Worlds: Ibn Arabi and the Problem of Religious Diversity, New York:
State University of New York Press, 1994, hlm.125).
Dengan
[sengaja?] berhenti di situ, Chittick memberi kesan seolah-olah Ibnu
Arabi menolak pendapat majoriti kaum Muslimin bahawa semua agama samawi
pra-Islam dengan sendirinya terabrogasi dengan datangnya Islam. Padahal
maksud pernyataan Ibn Arabi adalah semua agama dan kitab suci yang
dibawa oleh para rasul pada zaman dahulu harus diakui kebenarannya dalam
konteks sejarah masing-masing—yakni sebelum Nabi Muhammad saw. muncul.
Dan ini merupakan bahagian dari rukun iman. Akan tetapi tidak bererti
bahawa validiti tersebut berlanjutan setelah kedatangan Rasulullah saw
atau bahkan sampai sekarang. “Nabi Isa pun, seandainya sekarang ini
turun, nescaya tidak akan mengimami kita kecuali dengan mengikut sunnah
kita [Ummat Muhammad], dan tidak akan memutuskan suatu perkara kecuali
dengan syari‘at kita.” (Wa hadza ‘Isa idza nazala ma ya’ummuna illa
minna, ay bi sunnatina, wa la yahkumu fina illa bi syar‘ina), demikian
tegas Ibn Arabi (Lihat: Futuhat, bab 36).
Lebih
jauh, dengan kutipan yang tidak sempurna itu Chittick berusaha
menggiring pada para pembaca agar meyakini bahawa Ibnu Arabi adalah
seorang penganut pluralisme dan transendentalist seperti dirinya.
Sambungan
pernyataan Ibnu Arabi yang dipotong oleh Chittick dalam kutipan
tersebut di atas berbunyi: “Maka berbagai jalan [agama] semuanya
bermuara pada jalan [agama] Nabi [Muhammad] saw. Kerana itu, seandainya
para rasul berada di zaman beliau, nescaya mereka mengikuti beliau
sebagaimana syari‘at mereka ikut syari‘at beliau” (Fa raja‘at ath-thuruq
kulluha nazhiratan ila thariq an-Nabiy shallallahu ‘alayhi wa sallama,
fa law kanat ar-rusul fi zamanihi latabi‘uhu kama tabi‘at syara’i‘uhum
syar‘ahu).
Bagaimana dengan ayat
yang mengatakan bahawa Allah telah menciptakan syari‘at dan jalan untuk
masing-masing kalian (al-Ma’idah:48)
“Likullin ja‘alna minkum syir‘atan wa minhajan”.
Menurut
Ibnu Arabi, kata ganti orang kedua dalam bentuk jamak (“kum”) dalam
konteks ayat tersebut merujuk kepada para Nabi, bukan umat mereka. Sebab
jika ia ditujukan kepada umat mereka, nescaya Allah tidak mengutus
lebih dari seorang rasul untuk suatu umat. Dan jika kata “kalian” disitu
difahami sekaligus untuk para rasul serta umat mereka, maka kita telah
menta’wilkannya secara melulu. Jadi maksud ayat tersebut, menurut Ibnu
Arabi, bukan membenarkan semua jalan menuju Tuhan, atau menyamakan
status semua agama. Sebaliknya, terdapat garis demarkasi yang jelas
antara hak dan batil, iman dan kufur, tauhid dan syirik, dsb. Kalau
tidak, lanjut Ibnu Arabi, nescaya Nabi saw. tidak akan berdakwah
mengajak orang masuk Islam, nescaya orang yang pindah agama (yartadid
‘an dinihi) tak disebut kafir (2:217) dan nescaya tidak keluar perintah
membunuh orang yang murtad (hadits: “man baddala dinahu fa-qtuluhu”).
Oleh
sebab itu, Ibnu Arabi menambah, orang Yahudi atau Nasrani yang masuk
Islam tidak dikatakan murtad, kerana ajaran murni agama mereka memang
mengharuskan beriman kepada dan mengikuti ajaran Nabi Muhammad saw.
(Selengkapnya dapat dilihat di Futuhat, bab 495, fi Ma‘rifati hal quthb
kana manziluhu “wa man yartadid minkum ‘an dinihi fayamut wa huwa
kafir”).
Tidak ada komentar:
Posting Komentar