ISLAM
adalah agama yang hakiki dan realiti, bukannya agama khayalan atau melawan arus
fitrah insan. Oleh yang demikian, Islam tidak menafikan terdapat di sana
perkara-perkara yang dikasihi, disukai dan dicintai oleh manusia kerana ia
sememangnya merupakan kecenderungan dan fitrah setiap insan. Maka seorang
manusia itu akan mengasihi keluarga, harta dan tempat kediamannya. Namun, tidak
sepatutnya terdapat sesuatu di dunia dan akhirat lebih dikasihi daripada
kecintaan terhadap Allah dan Rasul. Jika berlaku sedemikian, maka dia adalah
orang yang kurang imannya dan wajib dia berusaha untuk menyempurnakan
keimanannya. Allah SWT telah berfirman yang bermaksud: Orang-orang yang beriman
itu sangat kuat kecintaannya kepada Allah. (al- Baqarah: 165) Dunia hari ini
menyaksikan umat Islam tidak lagi menjulang cinta kepada Allah sebagai cinta
yang utama, tidak lagi mahu bermujahadah mengejar cinta Khaliqnya. Sebaliknya,
sentiasa bersemangat dan memperjuangkan cinta kepada dunia dan hamba-hamba
dunia. Saban waktu sang kekasih berusaha mengenali hati kekasihnya tetapi tidak
pernah sesaat sang hamba berusaha mengenali Khaliq dan kekasihnya yang sepatutnya
menjadi cinta awal dan akhirnya. Menyebut cinta kepada Allah atau menyebut nama
Allah terasa tawar dan hambar, tetapi menyebut cinta kepada manusia terasa
sungguh bahagia dan menyeronokkan. Kenapa tragedi ini boleh berlaku, sedangkan
Allah itu bersifat Maha Sempurna, manakala manusia bersifat dengan segala
kekurangan. Mencintai Allah tidak akan pernah ada erti kecewa atau dikhianati.
Allah memiliki kemuncak segala kecantikan, keagungan dan kebaikan. Cinta
kepada-Nya pasti dibalas dengan pelbagai curahan nikmat dan rahsia yang seni.
Pendek kata, akal yang singkat turut mengatakan, Allah paling layak dicintai
kerana Dia memiliki segala ciri-ciri yang diingini oleh seorang kekasih.
Perkara paling pantas untuk menarik seseorang mencintai Allah ialah dengan merenung
kemuliaan dan kemurahan Allah yang sentiasa mencurahkan segala nikmat-Nya pada
setiap masa dan ketika, pada setiap hembusan nafas dan degupan jantung. Allah
berfirman sebagai mengingatkan hamba-hambaNya dengan nikmat-nikmat ini: Dan
jika kamu menghitung nikmat Allah (yang dilimpahkanNya kepada kamu), tiadalah
kamu akan dapat menghitungnya satu persatu. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun,
lagi Maha Mengasihani. (al-Nahl: 18). Hanya dengan merenung sejenak, kita akan
mendapati bahawa Allah adalah paling layak bagi setiap cinta dan pujian. Dia
lebih utama untuk bertakhta di jiwa setiap insan daripada kecintaan kepada
kedua ibu bapa, anak-anak dan diri sendiri yang berada di antara dua rongga.
Saban hari, kita memerlukan Allah untuk hidup dan menikmati segala
kejadian-Nya; cahaya yang terang, nikmat siang dan malam dan sebagainya. Namun,
kenapa masih tidak terkesan di hati kita menyaksikan limpahan nikmat dan
ihsan-Nya, kekuasaan-Nya yang menghairankan orang-orang yang melihatnya,
keagungan-Nya yang tidak mampu diungkapkan oleh orang-orang yang cuba
mengungkapkannya, dan segala sifat keindahan dan kesempurnaan-Nya? Punca bagi
segala permasalahan ini ialah butanya mata hati, ceteknya tauhid dan
pengetahuan manusia tentang Allah. Tidak mungkin seseorang itu mengasihi
sesuatu jika dia tidak mengenalinya. Cinta hanya akan datang setelah didahului
dengan pengenalan. Pada hari ini, manusia lebih mengenali dunia daripada
Pencipta dunia. Oleh kerana itu, hati mereka gersang dari cinta Ilahi, cinta
yang hakiki. Kejadian Tuhan terlalu dicintai tetapi Pemiliknya yang mutlak
dilupai sehingga segala suruhan dan larangan-Nya tidak dipeduli. Agama Tuhan
hendak ditegakkan tetapi Tuhan Pemilik agama itu tidak dipasak di dalam hati.
Tauhid tidak dihayati, maka bagaimana tuhan hendak dikenali, apatah lagi
dicintai. Kecintaan kepada Allah adalah suatu kedudukan yang istimewa. Allah
mengangkat kedudukan hamba yang mencintai-Nya kepada setinggi-tinggi darjat.
Bagi manusia yang mengutamakan kecintaan kepada selain Allah, Allah meletakkannya
di kedudukan yang hina; menjadi hamba kepada dunia sepanjang hayatnya. Tanda
cinta kepada Allah Ramai manusia yang mengaku mencintai Allah tetapi kebanyakan
kata-kata mereka tidak melepasi kerongkong-kerongkong mereka. Cinta itu ada
tandanya untuk dikenal pasti yang manakah cinta palsu dan yang manakah cinta
yang hakiki. Ketahuilah cinta itu seperti magnet yang akan menarik kekasih
kepada kekasihnya. Orang yang mencintai seseorang akan suka bertemu dengan
kekasihnya. Orang yang kasihkan Allah tidak merasa berat untuk bermusafir dari
tanah airnya untuk tinggal bersama Kekasihnya menikmati nikmat pertemuan
denganNya. Rasulullah SAW bersabda: Sesiapa yang suka bertemu Allah, maka Allah
suka bertemu dengannya. Sebahagian salaf berkata: Tidak ada suatu perkara yang
lebih disukai Allah pada seseorang hamba selepas hamba tersebut suka untuk
bertemu dengan-Nya daripada banyak sujud kepada-Nya, maka dia mendahulukan
kesukaannya bertemu Allah dengan memperbanyakkan sujud kepada-Nya. Sufyan al
Thauri dan Bisyr al Hafi berkata: Tidak membenci kematian melainkan orang yang
ragu dengan tuhannya kerana kekasih itu pada setiap masa dan keadaan tidak
membenci untuk bertemu dengan kekasihnya. Allah SWT berfirman: Maka
cita-citakanlah mati (supaya kamu dimatikan sekarang juga), jika betul kamu
orang-orang yang benar. (al-Baqarah: 94) Seseorang itu tidak suka kepada
kematian kadang kala disebabkan kecintaannya kepada dunia, sedih untuk berpisah
dari keluarga, harta dan anak-anaknya. Ini menafikan kesempurnaan kasihnya kepada
Allah kerana kecintaan yang sempurna akan menenggelamkan seluruh hatinya.
Namun, ada kalanya seseorang itu tidak suka kepada kematian ketika berada pada
permulaan makam Mahabbatullah. Dia bukan membenci kematian tetapi tidak mahu
saat itu dipercepatkan sebelum dia benar-benar bersedia untuk bertemu dengan
Kekasihnya. Maka dia akan berusaha keras bagi menyiapkan segala kelengkapan dan
bekalan sebelum menjelangnya saat tersebut. Keadaan ini tidak menunjukkan
kekurangan kecintaannya. Orang yang mencintai Allah sentiasa mengutamakan apa
yang disukai Allah daripada kesukaannya zahir dan batin. Maka dia akan sentiasa
merindui amal yang akan mendekatkannya kepada Kekasihnya dan menjauhkan diri
daripada mengikut nafsunya. Orang yang mengikut nafsunya adalah orang yang
menjadikan nafsu sebagai tawanan dan kekasihnya, sedangkan orang yang mencintai
Allah meninggalkan kehendak diri dan nafsunya kerana kehendak Kekasihnya.
Bahkan, apabila kecintaan kepada Allah telah dominan dalam diri seseorang, dia
tidak akan lagi merasa seronok dengan selain Kekasihnya. Sebagaimana
diceritakan, bahawa setelah Zulaikha beriman dan menikahi Nabi Yusuf a.s, maka
dia sering bersendirian dan bersunyi-sunyian beribadat serta tidak begitu
tertarik dengan Yusuf a.s sebagaimana sebelumnya. Apabila Yusuf AS bertanya,
maka dia berkata: Wahai Yusuf! Aku mencintai kamu sebelum aku mengenali-Nya.
Tetapi setelah aku mengenali-Nya, tidak ada lagi kecintaan kepada selainNya,
dan aku tidak mahu sebarang gantian. (Ihya Ulumiddin, Imam al Ghazali Jilid 5
H: 225) Kecintaan kepada Allah merupakan sebab Allah mencintainya. Apabila
Allah telah mengasihinya, maka Allah akan melindunginya dan membantunya
menghadapi musuh-musuhnya. Musuh manusia itu ialah nafsunya sendiri. Maka Allah
tidak akan mengecewakannya dan menyerahkannya kepada nafsu dan syahwatnya. Oleh
yang demikian Allah berfirman: Dan Allah lebih mengetahui berkenaan musuh-musuh
kamu, (oleh itu awasilah angkara musuh kamu itu). Dan cukuplah Allah sebagai
pengawal yang melindungi, dan cukuplah Allah sebagai Penolong (yang
menyelamatkan kamu dari angkara mereka). (al-Nisa: 45) Orang yang mencintai
Allah, lidahnya tidak pernah terlepas dari menyebut nama Kekasih-Nya dan Allah
tidak pernah hilang dari hatinya. Tanda cinta kepada Allah, dia suka menyebut-Nya,
suka membaca al Quran yang merupakan kalam-Nya, suka kepada Rasulullah SAW dan
suka kepada apa yang dinisbahkan kepada-Nya. Orang yang mencintai Allah
kegembiraan dan keseronokannya bermunajat kepada Allah dan membaca Kitab-Nya.
Dia melazimi solat tahajjud dan bersungguh-sungguh beribadah pada waktu malam
yang sunyi dan tenang. Sesiapa yang merasakan tidur dan berbual-bual lebih
lazat daripada bermunajat dengan Allah, bagaimanakah hendak dikatakan
kecintaannya itu benar? Orang yang mencintai Allah tidak merasa tenang
melainkan dengan Kekasihnya. Firman Allah: (Iaitu) orang-orang yang beriman dan
tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah. Ketahuilah, dengan zikrullah itu,
tenang tenteramlah hati manusia. (al Rad: 28) Orang yang mencintai Allah tidak
merasa sedih jika kehilangan sesuatu dari dunia ini tetapi amat sedih jika
hatinya tidak lagi memiliki cinta kepada Allah. Besar kesalahan baginya jika
ada saat-saat yang berlalu tidak diisi dengan zikrullah dan ketaatan kepadaNya,
apatah lagi jika melakukan larangan Allah. Orang yang mencintai Allah juga,
merasa nikmat dan tidak berasa berat melakukan ketaatan. Dia tidak merasa
ketaatan yang dilakukan semata-mata kerana tunduk dengan perintah-Nya tetapi
dilakukan kerana kecintaan terhadap Kekasihnya. Imam al Junaid r.a berkata:
Tanda orang yang cintakan Allah, sentiasa bersemangat dan cergas melakukan amal
ibadah dan hatinya tidak pernah lalai dan letih daripada mengingatiNya. Dia
tidak pernah merasa sakit menghadapi cercaan orang-orang yang mencercanya kerana
melaksanakan perintah Allah. Semua yang datang dari Kekasihnya sama ada suka
atau duka diterima dengan hati yang gembira dan reda. Orang yang telah mengenal
dan mengecapi cinta Allah tidak akan tertarik dengan cinta yang lain. Itulah
magnet cinta Allah. Alangkah ruginya orang yang hatinya tidak ingin mengenal
cinta Allah, cinta yang hakiki dan sejati.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar